آشنایی با مراحل بازی کردن دوران کودکی 

بازی کردن فعالیتی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده برای کودکان است که در شناخت دنیای اطرافشان تاثیر دارد و باعث می‌شود رفتارهای جدیدی بیاموزند. پرورش تخیل و تصویرسازی، یادگیری مهارت‌های جدید و نحوه تعامل با دیگران، و شناخت از احساسات و عواطف خود، از مهم‌ترین فواید بازی کردن در دوره‌های مختلف کودکی است. با خواندن این مطلب می‌توانید اطلاعات کاملی درباره مراحل بازی کردن دوران کودکی کسب کنید.

C:\Users\hp\Desktop\New folder\New Project - 2024-07-08T092253.425.jpg

از تولد تا سه ماهگی با بازی‌های بدون ساختار 

نوزادان از دست و پا و انگشتان خود زیاد استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند با این حرکات بدن خود را کشف کنند. حتی در 6 ماهگی می‌توانند با دست و پای خود اشیا را نگه دارند. 

والدین از زمان تولد تا سه ماهگی باید ارتباط پوستی خود را با نوزاد حفظ کنند؛ او را نوازش کنند و در آغوش بگیرند. حتی هنگام لمس کردن شعر بخوانند تا علاوه بر لامسه، حس شنوایی هم تقویت شود.

3 ماهگی تا 24 ماهگی 

برای آشنایی با مراحل بازی کردن دوران کودکی باید به این نکته دقت داشته باشید که یکی از بازی‌های مهیج برای کودکان 6 ماهه این است که روبروی آن‌ها بنشینید، برایشان شعر بخوانید یا اتفاقات روزانه را تعریف کنید. شور و هیجانی که در صدا و چهره شما نمایان می‌شود، کودک را به وجد می‌آورد. حتی اسباب‌بازی‌های صدادار هم برای کودکان 6 ماهه جذاب است. 

کودکان تا سن 2 سالگی تمایل دارند اغلب بازی‌ها را انفرادی انجام دهند و دنبال بازی‌های گروهی و جمعی نیستند. حتی ممکن است بازی سایر بچه‌ها را نگاه کنند اما معمولا تمایلی برای همبازی شدن با آن‌ها ندارند. در این مرحله، آن‌ها رفتارهای تماشاگرانه دارند.

۲ سالگی به بعد 

یکی دیگر از مراحل بازی کردن دوران کودکی مربوط به ۲ سالگی به بعد است. در این مرحله هم مانند قبل از ۲ سالگی، کودکان تمایل به تنها بازی کردن دارند، اما این بار داخل جمع دوستان می‌نشینند و تنهایی بازی می‌کنند. 

در این مرحله کودکان به تخلیه انرژی نیاز دارند و لازم است بازی‌های جسمی انجام دهند. همچنین والدین می‌توانند شرایط بازی‌های تخیلی، نمایشی یا تقلیدی را هم فراهم کنند. پیشنهاد می‌کنیم در این مرحله کودکان را با خمیر بازی، کار دستی و ساخت آثار هنری با مقوا، روزنامه، مجلات، چسب و مهره آشنا کنید و بگذارید کودکان دنیای جدیدی را خلق کنند. 

3 تا 4 سالگی و بازی‌های انتزاعی 

در مراحل بازی کردن دوران کودکی باید بدانیم بعد از 3 سالگی که رشد جسمانی کودکان به حد کافی رسیده می‌توانند وارد زمین بازی شوند. در این مرحله می‌توانند صحبت کنند، با دیگران ارتباط برقرار کنند، برنامه‌ریزی کنند. حتی این امکان را دارند که با دیگران همکاری کنند و از قوانین بازی تبعیت نمایند. 

البته ممکن است کودکان بعد از 3 سالگی هم هنوز تمایل به تعامل همیشگی با دیگران نداشته باشند. به طور مثال ممکن است کودکانی که در یک محوطه با هم بازی می‌کنند، هر کدام مشغول بازی خاصی باشند؛ یکی از آن‌ها توپ بازی کند، دیگری سرسره سواری و بقیه هم مشغول تاب بازی یا دویدن باشند. 

4 سالگی به بعد و بازی‌های شراکتی 

از 4 سالگی به بعد کودکان آماده بازی‌های جمعی و شراکتی هستند و می‌توانند تابع اصول بازی‌های شراکتی باشند. در این مرحله کودکان اسباب‌بازی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و برای درست کردن یک سازه با کودکان دیگر همکاری می‌کنند. 

جمع بندی 

بازی کردن با کودکان از زمان تولد شروع می‌شود و موجب رشد و پرورش استعدادهای آن‌ها می‌شود و در سلامت روان آن‌ها تاثیرگذار است. بازی همچنین بر تقویت مهارت‌های زبانی و کلامی کودکان تاثیر می‌گذارد و شرایط رشد همه جانبه را فراهم می‌کند. در این مطلب سعی کردیم شما را با مراحل بازی کردن دوران کودکی آشنا کنیم. امیدواریم این اطلاعات راهنمای مناسبی برای شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *