راهنمای کامل درباره تاثیر سن در انتخاب بازی

والدین آگاه و مسئولیت‌پذیر که دغدغه تربیت فرزند دارند، به اهمیت بازی در سنین کودکی واقف هستند و می‌خواهند اطلاعات کاملی درباره بازی‌های مناسب سنین کودکی در اختیار داشته باشند. در این مطلب درباره انواع بازی در سنین کودکی صحبت می‌کنیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 

اهمیت بازی در سنین کودکی 

بازی کردن به کودکان کمک می‌کند رنگ‌‌های مختلف، شکل‌ها و اجسام را بشناسند. زیرا می‌توانند اشیای مختلف را لمس کنند و با دنیای جدیدی که وارد آن شده‌اند آشنا شوند. آشنایی با این دنیای جدید باعث می‌شود کودکان نحوه کنترل کردن زندگی را بیاموزند و به لحاظ ذهنی و فکری رشد کنند. 

نحوه بازی کردن با کودکان   

روند رشد و تکامل کودکان نیز در انتخاب بازی تاثیر دارد و باعث می‌شود نوع بازی تغییر کند. با توجه به اینکه هنگام بازی کردن روح و روان کودک پرورش پیدا می‌کند و کودک می‌تواند نظم و انضباط را یاد بگیرد و خلاقانه‌تر عمل کند، لازم است والدین حتما با اهمیت بازی در سنین کودکی آشنا شوند و زمانی را به بازی با کودکان اختصاص دهند. 

در صورتی که والدین درباره انواع بازی در سنین کودکی اطلاعات دقیقی داشته باشند، می‌توانند هنگام همبازی شدن با کودکان، مسیر بازی را به دست کودکان بسپارند و روند بازی را مختل نکنند. 

بازی در سال‌های اولیه کودکی 

بازی کردن از اولین فعالیت‌های کودکان است که به صورت حرکات غیر ارادی و برای سازگاری با محیط انجام می‌شود. به طور مثال اولین بازی‌های کودک به شکل تقلید صدا و حرکات اطرافیان است. وقتی رشد جسمانی کودک بیشتر می‌شود حرکات تقلیدی هم بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود و مهارت‌های کودک رشد می‌یابد.

بعد از 2 تا 4 سالگی بازی‌های کودکان از حالت انفرادی خارج می‌شود و اغلب کودکان به بازی‌های گروهی تمایل پیدا می‌کنند. کودکان در بازی‌های گروهی هدف مشترکی را دنبال می‌کنند. بر این اساس انواع بازی در سنین کودکی شامل موارد زیر است:  

کودکان از بدو تولد تا 2 سالگی مشغول بازی‌هایی می‌شوند که به واسطه آن‌ها از حواس لذت می‌برند. زیرا در این بازه زمانی چشیدن، گوش کردن و لمس کردن برایشان جذاب است و می‌توانند کیفیت اشیا و لوازم مختلف را احساس کنند. در این مرحله، کودک آزمایش و خطا می‌کند و به مرور کارهای پیچیده را هم یاد می‌گیرد. 

در بازه سنی 2 تا 4 سال وضعیت بازی کودکان تغییر می‌کند. در این مرحله، کودکان از اشیا و لوازمی که در اختیار دارند برای ایجاد محیط مورد علاقه خود استفاده می‌کنند. به طور مثال از بالش برای ساختن خانه استفاده می‌کنند و تجربیات زندگی را تمرین می‌کنند. 

این بازی‌ها در بازه زمانی 2 تا 7 سالگی مورد توجه کودکان قرار می‌گیرد و با بالارفتن سن تاثیرات آن کامل می‌شود. بهتر است کودکان در سنین قبل از دبستان، مشغول بازی‌هایی با قواعد ساده باشند. در این مرحله، کودکان هنگام بازی کردن و تقلید حرکات و بازی‌ها به آن‌ها ساختار و قاعده می‌دهند. 

به طور مثال یک عروسک را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر حرکت می‌دهند و در جای خاصی متوقف می‌کنند یا همزمان با حرکت دادن عروسک، صدایی هم در می‌آورند. حتی ممکن است کودکان قواعد پیچیده‌تری هم وضع کنند یا اینکه برخی از قواعد را به صورت موقتی اجرا کنند. در روند بازی، صفر تا صد قواعد باید دست کودکان باشد.  

جمع بندی 

بازی کردن با کودکان فعالیت مهمی است که باعث رشد و پرورش آن‌ها می‌شود و در شکل‌گیری شخصیت اجتماعی‌شان تاثیر دارد. با توجه به اینکه سن و سال کودکان در انتخاب بازی تاثیرگذار است، در این مطلب سعی کردیم اطلاعات دقیقی درباره انواع بازی در سنین کودکی در اختیار شما قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *