راهنمای کامل درباره تاثیر بازی در تربیت فرزندان تیزهوش 

راهنمای کامل درباره تاثیر بازی در تربیت فرزندان تیزهوش 

آرزوی هر پدر و مادری این است که کودکی تیزهوش تربیت کند. با اینکه بخشی از تیزهوشی کودکان به ژنتیک بستگی دارد؛ اما مطابق یافته‌های علمی تاثیر بازی بر تیزهوشی کودکان انکارناپذیر است. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب اطلاعات کاملی درباره تاثیر بازی بر تربیت کودکان تیزهوش صحبت کنیم و بهترین بازی‌ها برای تقویت هوش را به شما معرفی کنیم. 

بازی کردن چقدر در تربیت فرزند تیزهوش تاثیر دارد؟ 

همه ما می‌دانیم کسانی که هوش سرشاری دارند در زندگی موفق‌تر هستند. اما تحقیقات نشان داده 80 درصد هوش هر فرد به ژنتیک بستگی دارد. البته دانشمندان و محققان معتقدند عوامل محیطی در بهبود و توسعه وضعیت هوش تاثیرگذار است؛ به‌طوری که عوامل محیطی به عنوان مهم‌ترین محرک هوش مورد توجه قرار می‌گیرد. با این حساب کودکان تیزهوشی که در محیطی نامناسب قرار بگیرند، نمی‌توانند از هوش خود استفاده کنند. 

یکی از فواید مهم بازی کردن این است که با اختصاص دادن زمانی برای بازی کردن در دوران کودکی می‌توانید انتظار داشته باشید فرزندتان در سنین بالاتر باهوش‌تر از بقیه باشند. بازی کردن با تقویت رشد شناختی، زبانی و اجتماعی باعث می‌شود بتوانید فرزندانی موفق تربیت کنید.

یک نکته مهم برای تربیت فرزندان تیزهوش؛ از کودک انتظار تیزهوشی داشته باشید 

با اینکه تاثیر بازی بر تربیت کودکان تیزهوش غیر قابل‌انکار است، اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که انتظار شما از فرزندتان بر میزان تیزهوشی او تاثیر دارد. یعنی والدینی که باور دارند فرزندشان تیزهوش است و می‌توانند این پیام را به فرزندشان انتقال دهند، انگیزه کافی برای عملکرد مناسب تحصیلی و رفتار خلاقانه را در فرزندشان ایجاد می‌کنند. 

معرفی چند بازی مناسب برای تربیت فرزند تیزهوش 

  • اسباب‌بازی‌های تو در تو 

یکی از مناسب‌ترین بازی‌ها برای تقویت هوش کودکان یک و نیم سال به بالا، اسباب‌بازی‌های تو در تو است. این اسباب‌بازی‌ها با سایزهای مختلف کوچک تا بزرگ آماده می‌شوند و داخل هم قرار می‌گیرند. این اسباب‌بازی‌ها به کودکان مهارت حل مسئله و استدلال منطقی را می‌آموزد. 

  • خواندن کتاب‌های تصویری 

برای بهره‌مندی از تاثیر بازی بر تربیت کودکان تیزهوش می‌توانید از خواندن کتاب‌های تصویری بهره ببرید. با این کار مهارت‌های زبانی کودک تقویت می‌شود و می‌تواند با شنیدن داستان، دستور زبان را یاد بگیرد. 

  • بازی با شن و ماسه 

 اگر می‌خواهید از تاثیر بازی بر تربیت کودکان تیزهوش استفاده کنید، بهتر است کودکان یک سال و نیم به بالا را با شن و ماسه آشنا کنید. ساختن مجسمه‌های شنی و ماسه‌ای یا ایجاد طرح‌هایی مانند خطوط موجی، حلقه یا شکل برای تقویت هوش کودکان پیشنهاد مناسبی است. 

  • معرفی شکل‌ها و نمادهای ریاضی

 یک بازی مناسب دیگر برای تقویت هوش کودکان، کشیدن شکل‌ها و نمادهای ریاضی روی کاغذ است. حتی می‌توانید از او بخواهید شکل مشخصی را رنگ کند. 

  • نقاشی کردن 

یکی از جذاب‌ترین بازی‌ها برای کودکان نقاشی کردن است. والدین می‌توانند کودکان را به نقاشی کشیدن تشویق کنند و از آن‌ها بخواهند نقاشی‌ها را رنگ کنند. 

  • بلوک‌های ساختمانی 

برای اینکه از تاثیر بازی بر تربیت کودکان تیزهوش برخوردار شوید، پیشنهاد می‌کنیم بازی بلوک‌های ساختمانی را هم تهیه کنید. در این بازی می‌توانید از کودک بخواهید مطابق الگویی که شما اجرا می‌کنید بازی کند. می‌توانید بازی را به مرور پیچیده‌تر کنید، بعضی اوقات هم بدون هیچ ساختاری، بازی را به کودک بسپارید و بگذارید احساس آزادی کند. این بازی ساده، در تقویت هوش و اعتماد به نفس فرزند شما تاثیر زیادی دارد. 

جمع بندی 

والدین مسئولیت‌پذیر و آگاه دنبال کسب دانش تربیت فرزند باهوش و خلاق هستند. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره تاثیر بازی بر تربیت کودکان تیزهوش صحبت کنیم تا بتوانید در فرزندپروری موفق باشید. حالا نوبت شماست که سوالات و دغدغه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *