راهنمای کامل درباره تاثیرات بازی بر کودکان

پیش از این، فرایند یادگیری سنتی و یکنواخت بود و کودکان در محیط خشک و رسمی مهارت‌های مختلف را یاد می‌گرفتند. اما نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد تاثیرات بازی بر کودکان انکار ناپذیر است و باعث رشد خلاقیت و ظرفیت تفکر کودکان می‌شود. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند مهارت برقراری ارتباط را یاد بگیرند و در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، فیزیکی رشد نمایند. 

به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب اطلاعات کاملی درباره تاثیرات مثبت بازی بر کودکان در اختیار شما قرار دهیم. 

کودکان با بازی کردن چه چیزهایی یاد می‌گیرند؟ 

یک باور اشتباه درباره بازی کردن کودکان این است که بازی فقط سرگرم‌کننده است و باعث پرشدن اوقات آن‌ها می‌شود؛ در حالی‌که بازی کردن باعث می‌شود کودکان دنیای اطرافشان را بشناسند و چیزهای زیادی یاد بگیرند. کودکان با بازی کردن، می‌توانند مهارت‌های زیر را تقویت کنند: 

یادگیری مهارت‌های اجتماعی 

کودکان از دوران نوپایی با محیط اطراف ارتباط برقرار می‌کنند و سعی می‌کنند در تعامل با دیگران قرار بگیرند. کودکان در جریان تعامل با دیگران می‌توانند گفتگو کردن، همکاری و به اشتراک گذاشتن را یاد بگیرند. 

پس حتما کودکان را در موقعیت ایجاد دوستی‌های تازه قرار دهید تا بتوانند ارتباطات و بازی‌های جدید را امتحان کنند. می‌توانید کودکان را زیر نظر داشته باشید تا متوجه شوید آن‌ها چه میزان همکاری، جسارت و به اشتراک گذاشتن وسایل و اسباب‌بازی‌ها را یاد می‌گیرند و چطور با همسالان خود ارتباط موثری برقرار می‌کنند. 

پرورش تخیل 

یکی از نیازهای اساسی دنیای کودکان، خیال‌پردازی است. کودکان تقریبا از دو سالگی شروع به خیال‌پردازی می‌کنند و تقریبا تمام چیزهایی که در اطرافشان می‌بینند را در مقام چیز دیگری تصور می‌کنند و سعی می‌کنند توانایی‌های جدید کسب کنند. به طور مثال، ممکن است هنگام بازی کردن با یک تکه چوب آن را پاروی یک قایق تصور کنند و برای چند دقیقه تا چند ساعت تخیل خود را پرورش دهند. بنابراین یکی از مهم‌ترین تاثیرات بازی بر کودکان پرورش تخیل است. 

تقویت رشد فیزیکی با بازی کردن 

یکی دیگر از تاثیرات بازی بر کودکان این است که رشد فیزیکی آن‌ها تقویت می‌شود. به طور مثال کودکانی که جست و خیز می‌کنند، طناب می‌زنند، می‌دوند و فعالیت‌هایی مانند پرت‌ کردن را انجام می‌دهند، کم‌کم می‌توانند تعادل را یاد بگیرند و حرکات دست و پا را با هم هماهنگ کنند. 

بنابراین اگر دنبال تقویت مهارت‌ها و رشد فیزیکی فرزندان خود هستید، حتما برنامه‌ای برای بازی کردن آن‌ها در نظر بگیرید. همچنین این نکته را هم در نظر داشته باشید که بازی کردن استرس کودکان را کنترل می‌کند و می‌تواند بدخلقی و بهانه‌گیری آن‌ها را کاهش دهد. 

شناخت احساسات با بازی کردن 

یکی دیگر از تاثیرات بازی بر کودکان، شناخت احساسات است. به طور مثال ممکن است کودکان حین بازی احساساتی مثل خشم، حسادت یا ناامیدی را تجربه می‌کنند اما ممکن است نتوانند به خوبی این احساسات را بیان کنند. به همین دلیل سعی می‌کنند با انجام رفتارهایی این احساسات را حل و فصل کنند یا از طریق بازی تجربه‌های آسیب‌زا را مرور کنند. 

پرورش تفکر منطقی 

پرورش تفکرات منطقی و استدلال کردن یکی دیگر از تاثیرات مثبت بازی بر کودکان است. به طور مثال بازی‌هایی که با جستجوی کلمات یا راه‌هایی برای پیدا کردن گنج همراه است، باعث می‌شود منطق و استدلال کودکان پرورش پیدا کند و بتوانند مهارت حل مسئله را یاد بگیرند. 

فرقی نمی‌کند کودکان این بازی‌ها را به صورت فردی انجام دهند یا اینکه به صورت گروهی درگیر بازی شوند. در هر حال، از طریق بازی می‌توان قدرت تجزیه و تحلیل کودکان را ارتقا داد. 

جمع بندی 

بازی در یادگیری مهارت‌های مختلف دوران کودکی نقش مهمی دارد و موجب رشد کودکان می‌شود. در این مطلب سعی کردیم راهنمای مختصری درباره تاثیرات بازی بر کودکان در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات در رشد و تربیت فرزندتان به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *