چگونه با کودکان نوپا بازی کنیم؟ 

بازی کردن موجب ایجاد تجربه‌های جدید برای کودکان می‌شود و راهی برای ابراز احساسات و برقراری ارتباط با دنیای اطراف است. بازی کردن با کودکان در هر سن و سالی قواعد خاصی دارد و مستلزم رعایت اصول و قواعد خاصی است. در این مطلب می‌خواهیم شما را با نکات مهم بازی کردن با کودکان نوپا آشنا کنیم.

C:\Users\hp\Desktop\New folder\New Project - 2024-07-08T091600.114.jpg

بهترین بازی‌ها با کودکان نوپا 

کودکان در سن دو سالگی به استقلال نیاز دارند و می‌خواهند علایق خود را گسترش دهند. والدین باید با صبر و حوصله، در عین حال که از فرزندانشان مراقبت می‌کنند، به آن‌ها فرصت یادگیری بدهند. بهترین پیشنهادات برای بازی کردن با کودکان نوپا شامل موارد زیر است:

پازل بازی کردن با کودکان 

 پازل به رشد مهارت حرکتی کمک می‌کند و کودکان را در توانایی حل مسئله توانمند می‌کند. والدین باید کنار کودکان باشند و به آن‌ها فرصت بدهند فکر کنند و قطعات را کنار هم قرار دهند. اما زمانی که کودک درخواست کمک کند، والدین می‌توانند به کودک کمک کنند تا درگیر بقیه بازی شود. 

در نظر گرفتن بازی‌های پرتحرک 

کودکان نوپا می‌توانند چند قدم بردارند یا به آرامی بدوند. بازی‌های پرتحرک مانند توپ بازی انتخاب مناسبی برای تقویت مهارت‌های حرکتی در آن‌ها است. آن‌ها در این بازی‌ها می‌توانند همکاری کردن و رقابت کردن را هم یاد بگیرند. 

پیچیده کردن بازی به مرور زمان 

یکی دیگر از نکات مهمی که برای بازی کردن با کودکان نوپا باید رعایت کنید، این است که به مرور زمان بازی را گسترش دهید و پیچیده کنید. به طور مثال وقتی کودک شما در ساحل شن بازی می‌کند، بعد از مدتی از او بخواهید، جاده‌ای درست کند و ماشین‌هایش را در آن حرکت دهد. 

استفاده از بازی‌های تقلیدی 

کودکان نوپا تمایل زیادی برای تقلید کردن دارند و دوست دارند همان کارهایی که والدینشان انجام می‌دهند را تقلید کنند. به طور مثال دوست دارند مانند مادر یا پدرشان آشپزی کنند یا مانند آن‌ها مشغول تعمیر وسایل شوند. بهتر است والدین با حمایت فرزندانشان به آن‌ها فرصت بدهند که این کار‌های تقلیدی را انجام دهند. 

نقاشی کردن با کودکان نوپا 

یکی دیگر از فعالیت‌های لذت‌بخش برای کودکان نقاشی کردن است. والدین باید همراه با کودکشان نقاشی بکشند و هنگام نقاشی کشیدن، کودکان را تشویق کنند تا مهارت‌های حرکتی آن‌ها تقویت شود. همچنین نقاشی کشیدن باعث پرورش خلاقیت کودکان می‌شود. 

استفاده از خمیر بازی 

کودکان نوپا کنجکاو هستند و به کشف دنیای جدید علاقه دارند. برای اینکه تجربه‌های حسی مختلفی در اختیار آن‌ها قرار دهید بهتر است به آن‌ها فرصت لمس کردن خمیر بازی را بدهید. این کار باعث می‌شود خلاقیت آن‌ها تقویت شود و با حس لامسه دنیا را بشناسند. حتی می‌توانید برای گسترش تجربه لامسه آن‌ها، بافت‌های مختلفی مانند ماسه، آب و خمیر اصلاح هم در اختیار آن‌ها قرار دهید. 

استفاده از بلوک ساختمانی 

بلوک ساختمانی یکی از بازی‌های مورد علاقه کودکان نوپا است که در هماهنگی حرکات دست و پا تاثیر دارد و به آن‌ها مهارت حل مسئله را می‌آموزد. والدین باید نحوه چیدن بلوک‌ها را به کودکان یاد دهند و آن‌ها را تشویق کنند تا ساختارهای جدید و خلاقانه بسازند. 

بازی‌های گروهی 

همیشه قرار نیست والدین با کودک نوپا بازی کنند، بلکه لازم است کودکان نیازها و خواسته‌های خود را در بازی‌ با همسالان هم بیان کنند. کودکان از این طریق می‌توانند همدلی، مشارکت و همکاری را یاد بگیرند و بتوانند احساسات خود را تنظیم کنند.  

جمع بندی 

نحوه بازی کردن با کودکان به سن و سال آن‌ها بستگی دارد. والدین باید نیازهای کودکان را بشناسند و مطابق آن بازی‌هایی را انتخاب کنند تا علاوه بر سرگرم کردن کودکان در تقویت مهارت‌های آن‌ها سهیم باشند. در این مطلب سعی کردیم شما را با اصول بازی کردن با کودکان نوپا آشنا کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *