چگونه با نوزادان بازی کنیم؟ 

والدین بهترین حمایتگران کودکان هستند و می‌توانند با رعایت اصول پرورش و بازی کردن با آن‌ها شرایط تقویت مهارت‌های شناختی، فیزیکی، اجتماعی و عاطفی را فراهم کنند. بازی با کودکان، می‌تواند از بدو تولد آغاز شود. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه بازی کردن با نوزادان آشنا کنیم.

C:\Users\hp\Desktop\New folder\New Project - 2024-07-08T090723.788.jpg

معرفی چند بازی با نوزادان 

برخی از والدین تصور می‌کنند بازی کردن با کودکان، کار سخت و پیچیده‌ای است، در حالی‌که همان کارهای ساده‌ای که به طور غریزی هنگام برخورد با نوزادان انجام می‌دهیم، بازی محسوب می‌شود. برای بازی کردن با نوزادان کارهای زیر را انجام دهید. 

  • شکلک درآوردن 

یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها برای نوزادان این است که به چهره والدین یا مراقبان نگاه کنند و به کارهایی که انجام می‌دهند واکنش نشان دهند. ادا درآوردن و خندیدن باعث جلب توجه نوزادان می‌شود و در رشد هیجانی و عاطفی آن‌ها تاثیر دارد. 

  • تقلید کردن کارهای نوزاد 

برای بازی کردن با کودکان نیاز به انجام کارهای سخت و پیچیده نیست، شما می‌توانید  فقط با تقلید کردن صدای نوزادان توجه آن‌ها را جلب کنید و مشغول بازی شوید. وقتی صدای نوزاد را تقلید می‌کنید یا حالات صورت و حرکات او را انجام می‌دهید، می‌توانید با او همراه شوید و این پیام را به او بدهید که برای شما مهم است. 

  • آواز خواندن

ورود به دنیای کوچک نوزادان کار سختی نیست. یکی از شیوه‌های بازی کردن با نوزادان این است که برایشان آواز بخوانید. اگر هنگام آواز خواندن دست‌های نوزاد را هم بگیرید و حرکت دهید، مهارت‌های او گسترش پیدا می‌کند. با تکرار دست زدن و آواز خواندن متوجه می‌شوید به محض اینکه این کار را شروع می‌کنید نوزاد واکنش نشان می‌دهد. 

  • لمس کردن 

یکی دیگر از راه‌های بازی کردن با نوزادان این است که به او فرصت لمس کردن بدهید. لمس کردن اشیا و سطوح مختلف باعث می‌شود، نوزاد بتواند با دنیای اطراف آشنایی بیشتری داشته باشد. به طور مثال توپ، زنگوله و جغجغه در اختیار نوزاد قرار دهید تا با آن‌ها بازی کند و با انگشتانش آن‌ها را لمس کند. حتی می‌توانید دست و پای نوزاد را روی سطوح مختلف بگذارید تا با نرمی و زبری آشنا شود. 

  • کتاب خواندن 

همانطور که آواز خواندن برای نوزادان جذاب است، کتاب خواندن هم بر رشد شناختی، هیجانی و عاطفی تاثیر می‌گذارد. با اینکه برخی از افراد تصور می‌کنند کودک باید در سن و سالی باشد که مفاهیم کتاب را متوجه شود، اما کتاب خواندن با صدای بلند در نوزادی هم مفید است. خواندن متن کتاب باعث می‌شود نوزاد با ریتم کلمات آشنا شود و بتواند ارتباط زبانی را یاد بگیرد.

جمع بندی 

یکی از اشتباهات معمول برخی از والدین این است که بازی کردن با کودکان را به تاخیر می‌اندازند یا فقط سعی می‌کنند برای آن‌ها اسباب‌بازی بخرند. اما واقعیت این است که بازی کردن با نوزادان در رشد هیجانی و عاطفی آن‌ها تاثیر دارد. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره نکات مهم بازی نوزادان در اختیار شما قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *