برای شروع بازی با کودکان به چه مواردی دقت کنیم؟ 

بازی کردن فعالیتی لذت‌بخش و جذاب برای کودکان است که علاوه بر جنبه سرگرمی، در رشد و سلامتی آن‌ها هم تاثیر دارد. اما برای اینکه کودک از اثرات مثبت بازی بهره‌مند شود باید اصول بازی کردن با کودکان را بدانید. این مطلب با هدف آموزش قواعد صحیح بازی کردن به کودکان گردآوری شده و خواندن آن برای والدین مفید است. 

C:\Users\hp\Desktop\New folder\New Project - 2024-07-08T092253.425.jpg

تکرار کردن بازی 

یکی از مهم‌ترین اصول بازی کردن با کودکان این است که تکرار را فراموش نکنید. وقتی یک بازی را فقط یک یا دو مرتبه انجام می‌دهید خیلی نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کودک درگیر بازی شود و چیزی یاد بگیرد. برای آموزش بهتر از طریق بازی، باید آن را تکرار کنید.  

تلاش برای سرگرم کردن کودک 

نکته مهم دیگری که باید از آن اطلاع داشته باشید این است که برای سرگرم کردن کودکان لازم است زمان و مکان مناسبی برای بازی انتخاب کنید. کودک نباید هنگام بازی کردن گرسنه یا خواب‌آلود باشد؛ حتی در مواقعی که کودک کسالت دارد هم نباید او را وادار به بازی کردن نمایید. در شرایط مناسب، بازی را شروع کنید اما اگر بازی موجب جلب توجه کودک نشد، از تلاش دست برندارید. شاید بازی برای بار اول برای کودک سرگرم کننده نباشد اما با کمی صبر و تلاش به بازی علاقه‌مند می‌شود. 

توجه به احساسات کودک 

یکی دیگر از اصول بازی کردن با کودکان این است که به احساسات و واکنش‌های آن‌ها توجه کنید. وقتی کودک هنگام بازی کردن گریه می‌کند یا بی‌قرار و پرخاشگر است در واقع می‌خواهد به شما بفهماند که خسته شده و تمایلی به ادامه بازی کردن ندارد. بنابراین به علائم کافی بودن بازی برای کودکان توجه کنید. 

توجه به سلیقه کودک

هر کودک سلیقه خاصی برای بازی کردن دارد. نباید سعی کنید کودک را به بازی خاصی وادارید. بلکه باید تفاوت‌های فردی کودکان را بشناسید و مطابق آن عمل کنید. به طور مثال برخی از کودکان دوست دارند به طور دائمی بازی‌های پرجنب‌ و جوش انجام دهند؛ فوتبال بازی کنند، بدوند و جست و خیز داشته باشند. اما ممکن است برخی دیگر از بچه‌ها تمایل به بازی‌های فکری داشته باشند.  

 تنوع در بازی 

اگر می‌خواهید کودک شما از بازی کردن لذت ببرد و شاد و خوشحال باشد، باید به بازی تنوع بدهید. قطعا کودکان از یک بازی یکنواخت و همیشگی خسته می‌شوند و دوست دارند هیجان بیشتری هنگام بازی کردن تجربه کنند. پیشنهاد می‌کنیم هر چند وقت یک بار اسباب‌بازی جدیدی بخرید، محیط بازی را عوض کنید و کودک را در بازی‌های مختلف هیجان‌زده کنید. 

بازی کردن در فضای باز 

فضای بازی کودکان نباید محدود به خانه یا مهدکودک باشد، بلکه باید گاهی کودکان را به فضای باز ببرید تا بتوانند هنگام بازی کردن از تمام حواس خود استفاده کنند. همچنین باید دقت داشته باشید که کودک تحت نظارت والدین با چیزهایی که در طبیعت می‌بیند ارتباط برقرار کند. 

نقش دادن به کودکان 

برای اینکه کودکان بتوانند از تخیل قوی برخوردار باشند، مسئولیت‌پذیر شوند و همکاری کردن را یاد بگیرند، باید در بازی‌ به آن‌ها نقش بدهید. بازی‌های تخیلی باعث می‌شود کودکان توانمند شوند و مهارت‌های پیچیده‌ای یاد بگیرند. 

بازی دسته‌جمعی 

هیچوقت شرایط بازی را به شکلی فراهم نکنید که فقط شما با فرزندتان بازی کنید، بلکه سعی کنید شرایطی فراهم کنید که کودکان در بازی‌های دسته‌جمعی هم شرکت کنند. کودکان در بازی‌های دسته‌جمعی، همکاری کردن را یاد می‌گیرند. 

جمع بندی 

والدین موظف‌اند دنبال‌های راه‌های رشد و سلامت کودکان خود باشند. با بازی کردن می‌توان زمینه شاد زیستن کودک را فراهم کرد. در این مطلب سعی کردیم شما را با اصول بازی کردن با کودکان آشنا کنیم و به دغدغه‌های والدین در این زمینه پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *