آیا بازی کردن بر مدیریت استرس کودکان تاثیر دارد؟ 

استرس از احساسات آزاردهنده است که کیفیت زندگی را مختل می‌کند و بروز آن به سن و سال ربطی ندارد. یعنی کودکان هم ممکن است درگیر استرس و اضطراب شوند و نتواند زندگی شادی را تجربه کنند. بازی کردن اقدامی ساده و کاربردی برای کاهش استرس کودکان و ارتقای هوش هیجانی آن‌ها است. با خواندن این مطلب می‌توانید اطلاعات کاملی درباره تاثیر بازی بر کاهش استرس کودکان به دست بیاورید. 

کودکان چگونه با استرس برخورد می‌کنند؟ 

برخی از افراد گمان می‌کنند، استرس و اضطراب فقط بزرگسالان را درگیر می‌کند و دنیای کودکان را در برنمی‌گیرد؛ درحالی‌که کودکان هم در ارتباط با والدین، دوستان و همسالان فشار و اضطراب را تجربه می‌کنند. اما آن‌ها می‌توانند با بازی کردن استرس و فشار روزانه را تخلیه کنند و زندگی سالم و شادی در پیش بگیرند.

در صورتی که علائم و نشانه‌هایی نظیر ناخن خوردن، شب‌ادراری، بیخوابی، معده‌درد یا سردرد را در کودکان مشاهده می‌کنید یا اینکه کودک شما در خواب کابوس می‌بیند، تپش قلب دارد، درگیر پرخوری یا کاهش اشتها است بهتر است با درمانگر مشورت کنید و از تاثیر بازی بر کاهش استرس استفاده کنید.  

ضرورت استفاده از بازی درمانی برای کاهش استرس کودکان

درمانگران پیشنهاد می‌کنند وقتی کودک قادر نیست احساسات و نگرانی‌های خود را بیان کند، از بازی برای رفع مشکل استفاده کنیم. البته وقتی سن و سال کودک در حدی باشد که والدین یا درمانگر بتواند با کودک گفتگو کنند، می‌توانند ریشه استرس را پیدا کنند و راه‌حلی برای رفع آن داشته باشند. اما یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با کودکان 3 تا 12 سال، استفاده از بازی‌درمانی و تاثیر بازی بر کاهش استرس است.  

مناسب‌ترین اسباب‌بازی‌ها برای کنترل استرس کودکان 

یکی از بهترین اقدامات برای بهره‌مندی از تاثیر بازی بر کاهش استرس کودکان این است که به آن‌ها اجازه دهیم اسباب‌بازی مورد علاقه خود را انتخاب کنند. والدینی که سعی می‌کنند با کنترل علایق فرزندان خود، اسباب‌بازی‌های خاصی را برای آن‌ها انتخاب کنند، در واقع استرس و اضطراب بیشتری به آن‌ها تحمیل می‌کنند. پس اولین قدم برای کاهش استرس کودکان این است که به آن‌ها فرصت انتخاب اسباب‌بازی مورد علاقه‌شان را بدهید. 

بهترین بازی‌ها برای کاهش استرس کودکان کدام است؟ 

کودکان بهترین زمان عمر خود را هنگام بازی کردن سپری می‌کنند. برای اینکه بتوانیم با بازی کردن مشکل استرس را برطرف کنیم بازی‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم.: 

  • اسباب‌بازی‌های آرامش‌بخش 

اسباب‌بازی‌های موزیکال باعث ایجاد اطمینان و آرامش در کودکان می‌شود و میزان استرس و اضطراب آن‌ها را کنترل می‌کند. حتی یاد گرفتن سازهای مختلف هم در کاهش اضطراب و ایجاد آرامش کودکان موثر است. 

  • تاثیر بازی‌های ورزشی بر کاهش استرس 

یکی دیگر از راه‌های موثر برای کاهش استرس و اضطراب کودکان این است که آن‌ها را درگیر فعالیت‌های فیزیکی کنید. فعالیت‌هایی نظیر پریدن و دویدن باعث می‌شود انرژی منفی کودکان تخلیه شود و استرس و اضطراب آن‌ها کاهش پیدا کند. 

  • بازی‌های فکری و پازل 

برای بهره‌مندی از تاثیر بازی‌ بر کاهش استرس کودکان لازم است اسباب‌بازی‌هایی برای آن‌ها بخرید که بتوانند با خلاقیت خود اشیا جدیدی درست کنند. بازی‌های فکری و پازل فرصت فکر کردن به مسائل استرس‌زا را از کودکان می‌گیرد و آن‌ها را درگیر حل مسئله می‌کند. بهترین بازی‌های فکری که برای بهره‌مندی از تاثیر بازی بر کاهش استرس به شما پیشنهاد می‌کنیم، مکعب روبیک و اتللو است. 

جمع بندی 

بازی کردن علاوه بر جنبه تفریح و سرگرمی، بر درمان اختلالات و مشکلات کودکان هم تاثیر دارد. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره تاثیر بازی بر کاهش استرس کودکان در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با راهکاری ساده مثل بازی کردن استرس کودکان را کنترل کنید. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *