چگونه تنهایی بازی کردن را به کودکان بیاموزیم؟ 

بازی کردن با کودکان فعالیت جذاب و لذت‌بخشی برای والدین است، اما قطعا هیچ کدام از والدین فرصت ندارند تمام مدت با فرزندانشان بازی کنند. به همین دلیل لازم است اطلاعاتی درباره شیوه آموزش تنها بازی کردن به بچه‌ها در اختیار داشته باشند. ما قصد داریم در این مطلب راهکارهای مستقل شدن بچه‌ها در بازی کردن را به شما بیاموزیم.

C:\Users\hp\Desktop\New folder\New Project - 2024-07-08T092027.269.jpg

برای کودک جایگاه اختصاصی فراهم کنید 

اولین قدم برای اینکه کودک بتواند به تنهایی بازی کند این است که یک جایگاه اختصاصی برای او فراهم کنید. جایی که برای بازی کردن کودک انتخاب می‌کند باید در قسمتی از منزل باشد که از آشپزخانه یا اتاق‌ها بتوانید دورادور کودک را زیر نظر داشته باشید.

پس یک قالیچه نرم به کودک اختصاص دهید و از او بخواهید با اسباب‌بازی‌هایش روی آن بازی کند. البته نباید ارتباط خود را به طور کامل با کودک قطع کنید. هر چند دقیقه یک بار با او حرف بزنید و کودک را به ادامه بازی تشویق کنید.

زمان بازی کردن تنها را طولانی نکنید  

یکی دیگر از نکات مهم آموزش تنها بازی کردن به بچه‌ها این است که بازه زمانی مناسبی در نظر بگیرید. به طور مثال نمی‌توانید انتظار داشته باشید روزی که کودک شما خواب خوبی نداشته، سرحال نیست یا کسالت دارد، بتواند به تنهایی بازی کند. حتی بازه زمانی بازی کردن کودکان نباید بیشتر از 15 دقیقه باشد. چون تنها ماندن بیشتر از این زمان باعث می‌شود کودک کلافه و خسته شود. 

تنهایی بازی کردن را به کودکان آموزش دهید 

وقتی بچه‌ها تا به‌حال تجربه بازی کردن مستقل را نداشته‌اند، باید سعی کنید بازی کردن با اسباب‌بازی‌ها را به آن‌ها یاد بدهید. به طور مثال می‌توانید سازه‌های ساده‌ای بسازید و بعد از او بخواهید خودش به تنهایی از تکه‌های لوگو استفاده کند. این کار باعث می‌شود بتواند از کشف کردن لذت ببرد و همیشه کنجکاو و علاقه‌مند به بازی کردن باشد. 

 تشویق کردن را فراموش نکنید 

 یکی دیگر از اصول آموزش تنها بازی کردن به بچه‌ها این است که تشویق را فراموش نکنید. به طور مثال هر بار که کودک چیزی درست می‌کند، با هیجان زیاد از کاری که انجام داده تعریف کنید. حتی می‌توانید از او بخواهید درباره چیزی که درست کرده صحبت و خیال‌پردازی کند. 

تخیل کودکان را پرورش دهید 

تنها بازی کردن در روند استقلال و رشد کودکان تاثیر زیادی دارد. اما به خاطر داشته باشید همیشه نباید برای تنهایی بازی کردن اسباب‌بازی‌های متعددی در اختیار بچه قرار دهید. بلکه می‌توانید گاهی با وسایل ساده کودک را به تخیل و کنجکاوی تشویق کنید. مثلا یک پارچه بزرگ در قسمتی از خانه نصب کنید و به کودک بگویید این بادبان کشتی است. با این کار شما شرایط خیال‌پردازی را برای کودک فراهم می‌کنید. 

با کودکتان صحبت کنید 

برای آموزش تنها بازی کردن به بچه‌ها لازم است با آن‌ها صحبت کنید و در مورد اینکه چطور باید خودشان را سرگرم کنند توضیحاتی به آن‌ها بدهید. به طور مثال به آن‌ها بگویید چطور علایقشان را با دیگران به اشتراک بگذارند یا چطور وقتی کسی کنارشان نیست نقاشی بکشند، به موسیقی گوش کنند یا توپ ‌بازی کنند. حتی می‌توانید برای کودکان سن مدرسه از خاطرات کودکی خودتان صحبت کنید و بگویید مستقل بازی کردن چه احساسات خوبی را در آن‌ها برمی‌انگیزاند. 

جمع بندی 

والدین باید مستقل بازی کردن را به بچه‌ها بیاموزند تا هم قدمی در جهت رشد آن‌ها بردارند و هم اینکه خودشان بتوانند به انجام امور روزانه بپردازند. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره آموزش تنها بازی کردن به بچه‌ها گردآوری کنیم و به شما در فرزندپروری کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *